Som en av världens främsta tillverkare av akustiska pianon har Kawai länge förstått vikten av ett instruments beröring eller “känsla” för spelaren. Utan en tangentbordsmekanik som svarar perfekt på en artists kommandon kan ett piano aldrig skapa det exakta ljudet som artisten söker efter. Av den anledningen har det primära målet med Kawai’s designingenjörer varit att skapa digitala pianomekaniker som ger samma exceptionella nivå av respons och nyans som finns i våra fina akustiska pianon. Med det här målet i åtanke har Kawai skapat två typer av digitala pianomekaniker – de med traditionella träntangenter och de med plasttangenter.
Trätangents-mekanik
Kawais trätangentsfunktioner har länge blivit utrustade för att ge den finaste beröringen på vilket digitalt piano som helst. Alla 88 tangenter är helt tillverkade av trä för att säkerställa den naturliga känslan av en flygel. Dessa mekaniker har inte bara långa trätangenter (för större kontroll), men också en mekanisk design som liknar den som finns i Kawais akustiska pianon. Den förlängda längden på trätangenten möjliggör en svängpunkt i mitten av tangenten. Detta skapar rörelse i bägge ändar av tangenterna och skjuter hammarna i en uppåtgående rörelse från baksidan av tangenten (samma som på en flygelmekanik). Detta kritiska element ger spelaren en nivå av uttryck och kontroll som normalt bara finns i flyglar. Endast Kawais träntangentsmekanik erbjuder denna typ av mekanisk design.
Kawai’s The Grand Feel (GF) och Grand Feel II (GFII) är det senaste i Kawais rad av trätangenter. Förutom de ovannämnda egenskaperna, erbjuder bägge mekaniker graderade hammare, tangentmotvikter, “Ivory Touch” -tangenter (vita tangenter), Avstängnings- och trippel sensortangeldetektion. Bägge mekaniker erbjuder den längsta tangentlängden på något Kawai digitalt piano. GFII-mekaniken lägger också till “Ebony Touch” -tangenter (svarta tangenter) tillsammans med förbättringar i hammarvikterna.


Precis som namnet antyder så har Grand Feel Compact (GF-C)-funktionen utformats för att återge de autentiska beröringsviktsegenskaperna hos de branschledande Grand Feel-keyboardsmekanikerna inom en mindre formfaktor. Den nya mekaniken behåller de långa trätangenterna som används för alla 88 svartvita tangenter, och den välbekanta “seesaw” -mekanismen som använts av akustiska flygelverksamhet i århundraden. Trots sin mindre enhetstorlek har GF Compact en förlängd tangentvridlängd, vilket som ger en mer konsekvent beröringsvikt när man spelar mot baksidan av tangentbordet.
RM3II-mekaniken är en tidigare versionsaktion som erbjuder flera av samma attribut som GF-mekaniken, inklusive den centrala pivotmekaniska konstruktionen, graderade hammare, tangent-motvikter, “Ivory Touch” -tangenter (vita tangenter), Let-off och tredubbla sensorstangentdetektering. AWA PROII är en ännu tidigare version av trätangenten som tillsammans med den mekaniska konstruktionen som nämns ovan erbjuder graderade hammare och motvikter.


Plasttangents-mekanik
Den andra typen av Kawai’s mekaniker är de som använder plasttangenter. Dessa mekaniker använder en industristandardkonstruktion där pivotpunkten placeras på baksidan av tangenten, inte i mitten. (Den här typen av design är den enda som används av alla andra digitala piano-märken.) Dessa mekaniker använder en hammarekomponent under tangenterna som skapar en mekanisk rörelse och erbjuder en känsla likt den på ett akustiskt piano. Dessutom är hammarvikterna “graderade” där de vänstra eller basknapparna är tyngst. När du flyttar upp tangentbordet blir hammarna gradvis ljusare. Detta simulerar samma egenskap som finns i en akustisk pianosaktion där hammarna är större i basområdet och gradvis blir mindre när du flyttar upp tangentbordet.
Responsive Hammer (RHII och RHIII) -mekanikerna är de senaste versionerna av Kawais plasttangentsfunktioner. Förutom de ovan nämnda funktionerna, erbjuder de “Ivory Touch” tangentytor, trippel sensortangentsdetektering och Let-off. RHIII lägger till tangentavvägning.
Den nya Responsive Hammer Compact (RHC) keyboardsmekaniken har utvecklats för att återskapa den tydliga touchen hos en akustisk flygel. Dess fjäderlösa teknik och robusta konstruktion ger en konsekvent uppåt och nedåt rörelse för en jämn, naturlig och äkta pianospelsupplevelse. RHC-mekaniken är konstruerad utifrån principerna för RHIII-mekaniken och har en utmärkt touch i ett kompaktare och lättare paket, vilket som gör det idealiskt för instrument som t.ex. ES110 bärbara digitalpiano.


AHAIV är en tidigare versionshandling med ovannämnda graderade hammare. Det är en tidigare toppklassad mekanik som nu erbjuder en överlägsen touch i Kawai digitala pianon på nybörjarnivå.
På grund av sin mindre storlek / vikt och lägre kostnad finns plasttangentfunktioner på Kawai Digitala Pianon där instrumentets totala storlek, vikt eller kostnad är övervägande. För instrument där detta inte är ett problem, eller där “ingen kompromiss” -konceptet är målet, utnyttjas Kawais högklassiga trätangentsfunktioner.
